mandag 25. oktober 2010

"Hodejegerne"

Å lese er ikke noe jeg bruker veldig mye tid på, men da vi fikk i lekse å lese en norsk bok visste jeg med en gang hvilken jeg skulle lese; Hodejegerne, av Jo Nesbø. Jeg har lenge tenkt på å lese denne boken, men aldri kommet ordentlig i gang.


Boken er en kriminalroman, som ble utgitt i 2008. Den handler ikke om drap eller noe lignende som kanskje omslaget tilsier. Boken handler derimot om Roger Brown som jobber i et rekruteringsfirma.
For å finansiere luksuslivet han lever med kona si, stjeler han også privat kunst og det er nettopp dette boken handler om. Brown intervjuer jobbkandidater og finner ut om personen eier noe kunst av verdi, og om kandidaten bruker alarmselskapet Tripolis. Gjennom en kontakt i Tripolis får Roger tilgang til ekstranøkkel og resten går lekende lett inntil han møter Clas Greve, som viser seg å være hakket smartere enn Brown selv...


Jeg synes boken var ganske spennende og lett å komme igjennom med tanke på at den kun betår av 240 sider. Nesbø har mange gode skildringer, og formidler Rogers tanker veldig bra, noe som gjør at det er lett å sette seg inn i boken.

Alt i alt kan jeg virkelig anbefale denne boken. Den er spennende, ikke for lang og det skal lages en film om den som kommer på kino. Gled dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar